Wat is bridge?

Bridge is een kaartspel dat ook onder de noemer denksport geplaatst kan worden. In wedstrijdbridge is bewust gestreefd naar het zo veel mogelijk uitschakelen van de factor 'geluk'. Het spel vereist concentratie, geheugen en logisch denken en een goede samenwerking tussen partners.

Het spel wordt gespeeld door 4 personen met 52 kaarten. Ze worden een voor een gegeven tot iedere speler er 13 heeft. Elke speler krijgt de naam van een windrichting: Noord, Oost, Zuid en West. Noord en Zuid vormen samen een paar en spelen tegen Oost en West, die ook een paar zijn.

Bridge bestaat uit twee delen, het bieden en het spelen. Het bieden gaat in een soort veiling bij opbod, waarbij telkens hoger geboden wordt totdat niemand meer hoger wil. Het hoogste bod heet het 'contract' en bepaalt of er een troefkleur is en het aantal slagen dat de 'leider' ten minste moet zien te maken. De tegenstanders proberen dit te voorkomen door zelf ook zo veel mogelijk slagen te halen. Als dit lukt dan is het contract 'down'. Uiteindelijk doel van het spel is zo veel mogelijk punten te scoren. Een gemaakt contract levert punten op voor het paar van de leider, gaat het contract down dan scoren de tegenstanders.

Als je wil bridgen, kan je best een cursus volgen bij een erkende bridgeleraar van de Vlaamse Bridge Liga. Je vindt de lijst van deze leraars op de website van de Vlaamse Bridge Liga ( www.vbl.be). In onze club is dat Henri Vanstraelen (h.vanstraelen@telenet.be)